مرز مهران بسته نبوده است، گذرنامه‌ي تعدادي از زايران در سوريه به‌دليل كلاهبرداري يك آژانس توقيف شد

معاون امور عتبات عاليات عراق و سوريه در سازمان حج و زيارت: مرز مهران بسته نبوده است، گذرنامه‌ي تعدادي از زايران در سوريه به‌دليل كلاهبرداري يك آژانس توقيف شد
يزدفردا"معاون امور عتبات عاليات عراق و سوريه در سازمان حج و زيارت گفت: مرز مهران در روزهاي گذشته بسته نبوده، ولي به‌دليل مسدود بودن حرم‌هاي مطهر در كربلا، اعزامي از اين مرز صورت نمي‌گرفته است.
به گزارش يزدفردا"حسين اكبري معاون امور عتبات عاليات عراق و سوريه در سازمان حج و زيارت، اظهار داشت: نيروي انتظامي اعلام كرده بود كه پنج‌شنبه (15 شهريورماه) مرز مهران بسته شده است، درحالي‌كه از اين مرز، كاروان‌هاي عتبات عاليات به نجف اعزام شدند.

وي با تاكيد بر اين‌كه تصميم‌گيري درباره‌ي مسدود شدن مرزهاي ايران و عراق در سطح كلان كشور صورت مي‌گيرد، افزود: دليل اصلي اعزام نشدن زاير به كربلا و نجف در روزهاي اخير، بسته بودن درهاي حرم‌هاي امام حسين (ع) و حضرت ابوالفضل (ع) و بحث‌هاي بهداشتي و شيوع بيمار واگيردار وباست.

او با تاكيد بر باز بودن مرز مهران و صحت نداشتن بسته شدن اين مرز، ادامه داد: اكنون اعزامي به عتبات عاليات عراق انجام نمي‌شود، اما اگر براي سفر به نجف تقاضا باشد،‌ اعزام صورت مي‌گيرد كه البته تاكنون تقاضايي براي نجف نشده است و در شرايط فعلي نيز كسي به قصد زيارت عراق نمي‌رود.

اكبري بيان كرد: براساس اعلام مسؤولان عراقي قرار بود، از 16 شهريورماه، راه‌هاي كربلا بازگشايي شوند كه درهاي حرم‌ها فقط براي اهالي اين شهر باز شد. مسؤولان اين كشور نيز تاكنون زمان‌هاي متفاوتي را براي بازگشايي راه‌هاي كربلا و حرم‌هاي امام حسين (ع) و حضرت ابوالفضل (ع) اعلام كرده‌اند؛ ولي به‌دنبال پي‌گيري از دفتر نخست وزيري عراق گفته شده كه بازگشايي كربلا منوط به شرايط امنيتي اين شهر است.

معاون امور عتبات عاليات عراق و سوريه در سازمان حج و زيارت از تجمع تعدادي از زايران ايراني مقابل سفارت ايران در سوريه به‌دليل كلاهبرداري يك آژانس خبر داد و ايسنا گفت: آژانسي كه اين زايران با آن به سوريه براي زيارت سفر كرده بودند، با هتلي قرارداد بسته، اما هزينه‌ي آن‌را پرداخت نكرده است. بنابراين مسؤول هتل، گذرنامه‌ي زايران را توقيف كرده است. اكنون اين زايران مي‌خواهند، به ايران بازگردند و مقابل سفارت ايران در دمشق تجمع كرده‌اند.

وي اظهار داشت:‌ برخي افراد بدون توجه به مجوز سازمان حج و زيارت در دفاتر خدمات زيارتي، با آژاس‌هاي غير قانوني كه با اين سازمان هماهنگ نيستند، به سوريه سفر مي‌كنند كه به‌دليل ناآشنا بودن مدير كاروان و آژانس نسبت به اداره‌ي زايران و ناموفق بودن در برقراري تعامل با طرف سوري، با مشكلاتي روبه‌رو مي‌شوند.

او تاكيد كرد: برخي از اين آژانس‌ها به‌دليل اين‌كه انگيزه‌ي مادي دارند، به خدمات زايران توجهي نمي‌كنند و حتا اگر نيت خوبي داشته باشند، به‌دليل نداشتن مدير كاروان و عوامل خدماتي آگاه، با مشكلاتي برخورد مي‌كنند كه نارضايتي زايران ايراني را در اين كشور موجب مي‌شود.

اكبري با بيان اين‌كه در روزهاي گذشته، حدود 10 گزارش منفي از زايران سفركرده به سوريه دريافت شده است، به افرادي كه قصد سفر به اين كشور را دارند،‌ توصيه كرد كه حتما به كاروان‌ها و دفاتر خدمات زيارتي كه مجوز سازمان حج و زيارت را دارند،‌ مراجعه كنند تا با مشكل مواجه نشوند.

يزدفردا

  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا